×

Stress

Trees in a panoramic circle
Stress er noe alle kjenner på og en viktig veiviser til hva som krever oppmerksomhet og endring i livet ditt. Stress kan være relatert til jobb, til relasjoner, til traumer, til eksistensielle spørsmål – strengt tatt alt som kjennes overveldende ut og som du kjenner at du ikke mestrer. Et annet og kanskje mer presist ord for stress er belastningsreaksjon – vi reagerer på situasjoner og utfordringer som er belastende for oss. En vesentlig komponent i en stress/belastningsreaksjon er den fysiske reaksjonen, som kan merkes og måles i kroppen.

Når vi opplever stress, skjer det samme som når vi opplever angst, nemlig at kroppen reagerer med å gjøre seg klar til kamp ved å utskille stresshormoner. Dette medfører at vi bl.a. begynner å puste fortere, hjertet pumper raskere, blodet går i større grad ut til de store musklene som er viktige i en kampsituasjon, og fordøyelsen settes i stå for å ikke miste viktig energi. Vi merker dette i form av hjertebank, tankekjør i hodet, sommerfugler i magen eller kvalme, svimmelhet, svette, pustebesvær, indre uro, rastløshet, sinne - og det kan kjennes trangt inni hele kroppen.

Å føle seg stresset og belastet i kortere perioder er ikke det spor farlig og det er en naturlig del av det å være menneske. Enkeltstående stress- eller angstreaksjoner kan faktisk være med på å styrke immunforsvaret, og mange kjenner til følelsen av tilfredsstillelse ved å lykkes med en vanskelig oppgave. Eller å ha det veldig travelt i en periode og oppnå gode resultater av det. De fysiske tegnene på stress kan oppleves som spenning, og man kan føle seg ”høy” på stress, hvis den oppleves som meningsfull og forbigående.

Problemene oppstår, hvis stresstilstanden varer over land tid og vi dermed kontinuerlig har stresshormoner i blodet. Da har kroppen og psyken ikke mulighet til å restituere seg og komme tilbake til sin “fred og ingen fare”-tilstand. Konsekvensene av dette blir stress symptomer som angst, depresjon, hukommelsesvansker, konsentrasjonsvansker, søvnproblemer, irritabilitet, energiløshet, tendens til å isolere seg, gledesløshet, fysiske spenninger og et dårligere immunforsvar. På den måten kan det oppstå en ond sirkel, hvor kroppen og sinnet forteller deg at du ikke må slappe av, du må være årvåken og produktiv, samtidig som du kjenner deg trett, håpløs og sliten. Da er det vanskelig å prestere optimalt, ofte er en full av selvbebreidelser over at en ikke greier å ta seg sammen, stresset vedvarer og kroppen greier ikke finne hvile og restituere seg.

Jeg jobber mye med stress i terapi, og holder jevnlig kurs i stressmestring, mindfulness og MSBR (Mindfulness Based Stress Reduction).


Kontaktskjema

/